naar navigatie

Long Range Radio in UK: een goed zeilersalternatief voor Marcom A

26 mei 2010 - Ankie Eeken

Wanneer je wat verder van de kust vaart, is een VHF Marifoon niet meer toereikend om te communiceren met kuststations of andere schepen buiten VHF-range. Hiervoor heb je zendappartuur nodig met een groter bereik: een SSB-radio (MF en HF). Behalve dat je hiermee wereldwijd kunt communiceren, kun je o.a. weerkaarten binnenhalen, veiligheidsinformatie ontvangen en gekoppeld aan bijv. Sailmail, heb je ook nog de beschikking over email faciliteiten. Als je het bovendien koppelt aan MF en HF DSC – een electronische alarmering om anderen te laten weten dat je contact zoekt of hulp nodig hebt - ben je helemaal ’state-of-the-art’. Omdat commerciele schepen op volle zee tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar electronisch wacht houden via dat DSC-systeem, kan dat laatste een waardevolle aanvulling zijn.

Om dergelijke appartuur te mogen/kunnen bedienen heb je een speciaal certificaat nodig. In Nederland is dat Marcom A, waarmee je direct capabel geacht wordt om ook op grote olietankers en containerschepen alles te doen wat het GMDSS (Global Maritime Distress & Safety System) voorschrijft. In Engeland hebben ze echter ook gedacht aan ’kleinere’ schepen, die niet verplicht zijn zich aan het volledige GMDSS te conformeren, maar er wel gebruik van kunnen maken voor hun eigen veiligheid op zee – zoals zeiljachten. Deze licentie heet ‘Long Range Radio’-certificate en biedt alles wat je nodig hebt als zeiler, zowel formeel als praktisch. De training duurt 3 of 4 dagen en wordt direct afgesloten met een examen (open vragen, multiple choice, live case en een praktische proeve van bekwaamheid op VHF, SSB-MF&HF, DSC, Navtex, EPIRB en SART). Het is volledig internationaal erkend – dus ook in Nederland.

Zelf heb ik het gedaan bij Marine Radio – ze behandelen ook INMARSAT, weerfaxen binnenhalen, IRIDIUM sateliettelefoons e.d. – en incl. vlucht en B&B was ik nog goedkoper uit dan een Marcom A cursus/examen in Nederland. Je kunt individueel boeken via de website, maar als je een groepje bij elkaar kunt krijgen van een paar mensen (Tip voor Vertrekkers) dan kan er ook een training worden georganiseerd op een tijdstip dat het jou schikt. Contactpersoon: John Finch Ook UKSA biedt LRR-trainingen, maar in een lagere frequentie.

Als je reageert via de contact button, zal ik degenen die geinteresseerd zijn in een groepje met elkaar in contact brengen.